Takster
Her kan du se gældende regler og satser for lånetider, gebyrer og erstatninger.
Du skal betale gebyr efter gældende takst, hvis du afleverer for sent. Gebyrerne er fastsat af Udvalget for Kultur og Fritid i Varde Kommune.
Sådan tjekker du om du har gebyrer og erstatninger
Hvis du logger ind på Varde Biblioteks hjemmeside, kan du under gebyrer og erstatninger se, om du skylder et eller flere gebyrer.
Du er selv ansvarlig for løbende at kontrollere, hvad du har lånt og få det afleveret til tiden. Du kan se dine lån under Lån, hvor du også har mulighed for at forny. Via appen "Biblioteket" kan du også se din lånerstatus og forny dine udlån.
Du kan desuden kontrollere din lånerstatus på udlånsautomaterne på biblioteket.
Gebyrtakster:
Voksne | Børn 0-17 år | |
Ved overskridelse af afleveringsfrist 1-7 dage | 20 kr. | 5 kr. |
Ved overskridelse af afleveringsfrist 8-14 dage | 40 kr. | 10 kr. |
Ved overskridelse af afleveringsfrist 15-21 dage | 80 kr. | 20 kr. |
Ved overskridelse af afleveringsfrist 22-30 dage | 120 kr. | 30 kr. |
Ved overskridelse af afleveringsfrist mere end 30 dage | 220 kr. | 60 kr. |
Hvis du ikke afleverer til tiden, skal du betale et gebyr.
Afleveringskvitteringen er din dokumentation for at have afleveret de lånte materialer. Kontrollér ved aflevering, at alle materialer er korrekt registreret og står på din kvittering.
Ved overskridelse af afleveringsdatoen gælder:
- Hvis man låner flere materialer samtidig og afleverer/fornyer materialerne samlet, vil man få ét gebyr.
- Hvis man låner flere materialer samtidig, men afleverer/fornyer materialerne af flere omgange, vil man få ét gebyr pr. aflevering.
Du vil blive udelukket fra at låne og reservere materialer, hvis du skylder 300 kr. eller mere.
Erstatninger
Hvis du ødelægger, mister eller ikke afleverer bibliotekets materialer, skal du erstatte dem. Du har som den sidst registrerede låner erstatningspligten, hvis du ikke har gjort opmærksom på en eventuel skade, før du lånte materialet.
Hvis du ikke har afleveret det lånte materiale 30 dage efter lånetidens udløb, betragter vi det som bortkommet og du vil få sendt en erstatning i din digitale post.
Bortkommet eller beskadiget materiale, skal erstattes med bibliotekets indkøbspris inkl. moms. Udover erstatningsbeløbet skal du betale for udgifter til fx indbinding og licensrettigheder.
For film, musik og spil bliver din udgift typisk flere gange den pris, varen fås til i almindelig detailhandel. Det skyldes, at bibliotekets pris indeholder betaling til rettighedshaverne for at få tilladelse til udlån.
Advis og hjemkaldelse på sms, e-mail eller App
Hvis du har oplyst din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer, vil du få tilsendt en advis før afleveringsfristen.
Du kan indsætte dit mobilnummer og/eller din e-mail under brugerprofil, når du er logget ind.
Du kan også få adviseringer som Push-beskeder i App’en ”Biblioteket”.
Vi rykker kun én gang
Vær opmærksom på, at biblioteket kun udsender én hjemkaldelse ved overskridelse af lånetiden.
Vi sender hjemkaldelsen efter, at lånetiden er udløbet. Du skal altid betale gebyr, hvis du afleverer for sent, også selvom du ikke har modtaget en påmindelse eller hjemkaldelse før afleveringsfristen.
Hold styr på udlåns- og afleveringsdatoerne
På din udlånskvittering og i din lånerstatus står datoen for, hvornår du skal aflevere dine lånte materialer. Dette er sidste dag, du kan aflevere materialet, uden gebyr.
Sådan betaler du
Betaling af erstatninger og gebyrer skal ske via Varde Kommunes Mit Betalingsoverblik.
Bemærk at der kan gå op til 72 timer før din betaling kan ses på hjemmesiden og i Biblioteket app’en. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises gebyrer/erstatninger på din konto, når du logger ind på hjemmesiden/app’en, selvom du lige har betalt din regning.
På Mit Betalingsoverblik kan du altid se en opdateret status på dine betalinger til biblioteket.
Bemærk! Er der tilskrevet rykkergebyr fra Varde Kommune, kan dette gebyr ikke ses på bibliotekets hjemmeside eller i appen.
Hvis du ikke har MitID og er fritaget for Digital Post:
Hvis du ikke har NemID eller er fritaget for digital post, vil du i stedet modtage en faktura med posten.
Det er vigtigt få betalt
Betaler du ikke inden betalingsfristen, vil der komme rykkergebyrer på regningen:
- For gæld ved afl. for sent er rykkergebyret 100 kr.
- For gæld ved erstatninger er rykkergebyret 100 kr.
Har du spørgsmål til din regning kan du kontakte Opkrævningen tlf. 79946800 eller mail: opkrævning@varde.dk